Doodgewoon in de klas

Doelgroep
Groep 7, Groep 8
Tijdsinvestering
In overleg
Genre
Beeldend, Cultureel erfgoed, Literatuur
Kosten
Op aanvraag
AANBIEDER

De dood bespreekbaar maken. Een onderwerp wat de laatste tijd regelmatig terugkomt in het nieuws. Misschien niet makkelijk maar wel belangrijk, want er komt een dag dat we dood gaan. Dat is zeker. Maar er over praten op school hoe doe je dat dan? En waar heb je het dan over?

Mijn naam is Christien van Bergen, ik praat graag over de dood en ja, dat vinden veel mensen raar. Het is mijn dagelijks werk en ik vind het nog leuk ook.
Als ritueelbegeleider bij afscheid mag ik mensen begeleiden bij het vorm en inhoud geven aan een bijzonder moment in hun leven.
Meestal bij een overlijden. “Jee, dan is het altijd verdrietig” krijg ik vaak te horen. En dan ben ik blij dat ik mag zeggen dat het niet alleen maar verdrietig is. Natuurlijk is het moeilijk en zijn er vaak veel tranen maar gelukkig wordt er ook gelachen. Samen met een familie halen we herinneringen op. We brengen in beeld wie hun dierbare was en wat die persoon voor iedereen betekent heeft. Het gebruik van symbolen en rituelen zijn hierbij heel waardevol.
Ik ga graag op zoek naar talenten die in elke familie aanwezig zijn.  Denk aan tekenen, schilderen, schrijven, zingen, muziek of een fotopresentatie maken. Maar ook een kist beschilderen of misschien wel zelf een kist maken. En wat me dan opvalt is dat vooral kinderen de meest creatieve ideeën hebben.

In de klas
Ik vind het belangrijk dat we gewoon praten over de dood. Als gastspreker van doodgewoon in de klas kom ik graag naar scholen om met leerkrachten en kinderen in gesprek te gaan. Voor mij is het vanzelfsprekend dat kinderen al van jongs af aan betrokken worden bij de dood. Het is immers onderdeel van ons leven. Het is belangrijk dat kinderen op een doodgewone manier hun vragen kunnen stellen en ervaringen mogen delen. Dood als onderwerp biedt vanuit verschillende disciplines mogelijkheden om op scholen bespreekbaar en werkbaar te maken.
De afgelopen jaren heb ik vanuit verschillende perspectieven bijdragen mogen leveren aan kunst- en cultuureducatieprojecten op scholen en in musea. In mijn vrije tijd werk ik graag beeldend. Ik werk intuïtief en merk dat het uiteindelijk de verhalen uit mijn leven zijn die ik via mijn handen vorm geef. Ik luister graag naar de behoeftes die er op scholen zijn om vervolgens samen een passende werkvorm te vinden zodat praten over de dood ook op scholen een beetje gewoner gaat worden.

Discipline
Afhankelijk van de werkvorm en/of het lespakket van doodgewoon in de klas kan het onder verschillende disciplines vallen, te denken valt aan een combinatie met beeldend, cultureel erfgoed, litatuur, muziek en foto.
Voor mij is het belangrijk om dit steeds in samenspraak met de scholen te doen. Afgestemd op de behoefte die er is. 

Kosten
Omdat ik aangesloten ben bij “Doodgewoonindeklas” kan ik deze gastles kosteloos aanbieden. 
Mocht je daarnaast een bijpassende kunstzinnige workshop willen afnemen, neem dan contact op zodat ik je kan informeren over mijn tarief op basis van je/jullie wensen.