Even voorstellen: contrabassist Maarten Kroese uit Vught

31 augustus 2020

Mijn naam is Maarten Kroese. Ik ben een bevlogen beroepsmusicus die zijn liefde voor, kennis van en ervaring met muziek graag met anderen wil delen. Door middel van workshops wil ik kinderen leren om bewust(er) naar muziek te luisteren. Ik vertel erover, maak ze ervan bewust waar ze naar moeten luisteren en laat ze ervaren hoe het is om zelf muziek te maken. Ik verdiep me tevens in de muzikale belevingswereld van mijn doelgroep in een streven beide werelden naar elkaar toe te brengen. In mijn workshops verbind ik muzikale met niet-muzikale elementen, gerelateerd aan vakken als rekenen, taal, aardrijkskunde en geschiedenis. Aan de persoonlijke presentatie van de kinderen, bijv. taalgebruik en houding wordt ook aandacht besteed. Twee workshops zijn volledig uitgewerkt. Andere zijn in voorbereiding. Ik vind het ook leuk te adviseren op muziekgebied en ensembles of musicals te leiden of in te studeren.

Workshop: Bas in de Klas
In de workshop 'Bas in de Klas' neem ik mijn contrabas mee. Ik speel op mijn instrument, vertel erover en laat kinderen ervaren wat de onmisbare functie van de bas en andere (strijk-)instrumenten is in verschillende soorten muziek. Van dichtbij kan de klas ervaren hoe het instrument klinkt, hoe het voelt, hoe mooi het gebouwd is. 

En passant verbind ik de muzikale geschiedenis met andere schoolvakken. Bijvoorbeeld: ‘Mozart is geboren in Salzburg. Waar ligt die stad en wat is de hoofdstad van dat land? Om welke beroemde dans is die stad bekend? Waar is dat land bekend door?’ In mijn Contrabasrap komen alle aspecten van de bas voorbij. Door meezingen en klappen worden de kinderen bij de muziek betrokken. Wie durft mag zelf voorzichtig even plukken of strijken. Kinderen beantwoorden vragen over de les via een multiple choice ‘proefwerk’. Na afloop kunnen ze zelf vragen stellen.

Duur: 1:15 tot 2:00 uur (in overleg).

Leerdoelen: 

  • Kennismaken met de contrabas en zijn mogelijkheden
  • Kennismaken met en herkennen van andere instrumenten
  • Kennismaken met en belangstelling wekken voor klassieke muziek 
  • Ervaren hoe het is om zelf muziek te maken

Workshop: Ritme & Rap, step for step
In de workshop 'Ritme & Rap, step for step' gaan de kinderen zelf aan de slag. Eerst maken ze samen een supervette beat. We zoeken uit waar de tellen zitten en welke ritmes je op elke tel kunt gebruiken. 1,2,3, klapklap. Moeilijker dan het lijkt, zeker in een pittig up-tempo. Dan worden geluiden verzonnen die passen bij de basisbeat. Met het eigen lichaam, zoals klappen, tikken, stampen, sissen, neuriën, klakken, zoemen of wrijven. Met aanwezige hulpmiddelen. Potloden, pennen, lege dozen etc. Ieder doet zijn eigen creatieve ding. De complete beat wordt daarna opgenomen. Basis voor de rap. 

Daarna gaat ieder kind een raptekst maken. Eerst een korte introductietekst over zichzelf en de eigen muzikale voorkeuren. Dan spannende teksten van vier, acht of zelfs zestien rijmende regels over onderwerpen als school, hobby's, sporten, muziek, vrienden/vriendinnen en alles wat kinderen verder bezighoudt. Rekening houdend met rijm, versvoet en het ritme van de beat. In de eindpresentatie brengt iedereen zijn eigen tekst ten gehore, individueel of in een groepje, begeleid door de zelfgemaakte beat. Showelementen en danspassen kunnen naar eigen smaak worden toegevoegd. Het geheel wordt gefilmd en digitaal gedeeld met de school.

Duur: 1:30 tot 3:00 uur (in overleg).

Leerdoelen: 

  • Tellen in muziek, begrippen als beat en afterbeat
  • Het bedenken en uitvoeren van ritmes en persoonlijke geluiden
  • Het bedenken en ten gehore brengen van rapteksten
  • Inzicht in ritmische en rijmende teksten
  • Het bedenken en uitvoeren van showelementen en danspassen

Hulpmiddelen: bluetooth-box of gewone versterker met aansluiting iPhone/iPad

Interesse gekregen?
Je kunt mij bereiken via 06-23953636 of maartenkroese@gmail.com.