Het LKCA werd benaderd door Marlijn Janson, PhD kandidaat in Neuromusicologie en Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit, met de vraag of ze kunnen helpen om basisscholen te vinden die deel willen nemen aan haar promotieonderzoek.Vandaar dit bericht!
Marlijn doet, in samenwerking met Artur Jaschke en Erik Scherder, neuropsychologisch onderzoek naar de effecten van digitaal muziekonderwijs op de cognitieve functies van kinderen. Ze willen onderzoeken of digitaal muziekonderwijs een gunstig effect heeft op de cognitieve ontwikkeling, zoals planning en geheugenfuncties, academische prestatie en creativiteit. En zoeken nu naar basisscholen waarvan de leerlingen van de groepen 3 en 4 deel kunnen uitmaken van verschillende groepen zoals een digitaal-onderwijs- of controlegroep. Het programma kan een mooie opstap bieden aan scholen die nog weinig/niets aan muziek doen, om hun muziekonderwijs aan te pakken. In de bijlage vinden jullie een informatiebrief voor scholen waarin je meer leest over het onderzoek.
De belangrijkste criteria zijn dat de basisschool:
Zowel openbare als basisscholen met een milde geloofsovertuiging mogen meedoen. Er zijn vanwege de experimentele onderzoeksopzet ook scholen die niet mee mogen doen:
De onderzoekers willen een zo groot mogelijke groep potentieel deelnemende scholen ‘verzamelen’ om daaruit random een groep te selecteren. Dit onderzoek bouwt verder op het proefschrift van Artur Jaschke: https://www.lkca.nl/informatiebank/is-music-a-luxury. Zo ontstaat een steeds steviger kennisbasis over de effecten van muziekles op kinderen in Nederland.
Voor al jullie vragen en het aandragen van scholen kun je terecht bij Marlijn: me.janson@vu.nl of 020-5987309.