Gezocht! Basisscholen voor deelname aan onderzoek naar effecten van digitaal muziekonderwijs

18 april 2019

Het LKCA werd benaderd door Marlijn Janson, PhD kandidaat in Neuromusicologie en Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit, met de vraag of ze kunnen helpen om basisscholen te vinden die deel willen nemen aan haar promotieonderzoek.Vandaar dit bericht!

Marlijn doet, in samenwerking met Artur Jaschke en Erik Scherder, neuropsychologisch onderzoek naar de effecten van digitaal muziekonderwijs op de cognitieve functies van kinderen. Ze willen onderzoeken of digitaal muziekonderwijs een gunstig effect heeft op de cognitieve ontwikkeling, zoals planning en geheugenfuncties, academische prestatie en creativiteit. En zoeken nu naar basisscholen waarvan de leerlingen van de groepen 3 en 4 deel kunnen uitmaken van verschillende groepen zoals een digitaal-onderwijs- of controlegroep. Het programma kan een mooie opstap bieden aan scholen die nog weinig/niets aan muziek doen, om hun muziekonderwijs aan te pakken. In de bijlage vinden jullie een informatiebrief voor scholen waarin je meer leest over het onderzoek.

De belangrijkste criteria zijn dat de basisschool:

  • Regulier basisonderwijs verzorgt.
  • Bereikbaar is met het OV (eerste keuze maximaal anderhalf uur reizen vanaf Amsterdam).
  • En nog geen of weinig muziekonderwijs verzorgt.

Zowel openbare als basisscholen met een milde geloofsovertuiging mogen meedoen. Er zijn vanwege de experimentele onderzoeksopzet ook scholen die niet mee mogen doen:

  • Speciaal basisonderwijs.
  • Bijzonder basisonderwijs (Freinet etc.).
  • Scholen met een zware nadruk op geloof (bijvoorbeeld rond de Bible Belt).
  • Scholen die al structureel muziekonderwijs geven.
  • Scholen die andere trainingsprogramma's in het curriculum hebben (zoals sporttraining of muziektraining in samenwerking met een Leerorkest of aanbieder).

De onderzoekers willen een zo groot mogelijke groep potentieel deelnemende scholen ‘verzamelen’ om daaruit random een groep te selecteren. Dit onderzoek bouwt verder op het proefschrift van Artur Jaschke: https://www.lkca.nl/informatiebank/is-music-a-luxury. Zo ontstaat een steeds steviger kennisbasis over de effecten van muziekles op kinderen in Nederland.

Voor al jullie vragen en het aandragen van scholen kun je terecht bij Marlijn: me.janson@vu.nl of 020-5987309.