Coachen in cultuuronderwijs

21 januari 2021

Wat ben ik elke keer weer blij met alle inspirerende nieuwsbrieven vol verhalen van mensen met mooie projecten, initiatieven, lessen in alle culturele disciplines en de oproepen deel te kunnen nemen aan Kennisnetten, Cultuur-Cafe's, Kunstkameraadjes en bijscholingen, waarover ik iedere keer weer lees op de website van Plaza Cultura. Wat een steun en toeverlaat voor ons allen.

Deze zomer vlak voor dat iedereen naar de vakantie begon te verlangen. Stond in de laatste nieuwsbrief in eens een training geschikt VOOR cultuuraanbieders! Joepie, dacht ik, want ik wil zo graag mezelf bijscholen, aanleren, bijleren, afleren en vooral gedegen aanhaken, om mijn vak steeds gerichter aan te laten sluiten bij de wensen in het onderwijs en daar buiten. Maar vooral omdat er al zoveel moet in het onderwijs. En wens niet te stapelen, maar juist te vervangen en druk te verlagen. Ik merk nu maar weer des te meer, nu ik als moeder van twee kinderen in het primair onderwijs van dicht bij de juffen en hun klassen iedere werkdag en soms ook in de weekenden kan bewonderen door hun tomeloze inzet.. Als leerkracht moet je eigenlijk alles kunnen.....en als je het niet kan, dan doe je het toch gewoon met de hele school! 380 graden draaien en met zijn allen de leerkuil in. Geweldig!

Ik krijg de fantastische mogelijkheid, gesteund door Plaza Cultura om bij Monique Koolen van Kunstloc Brabant de CCO/ Cultuur Coach opleidings-leerkuil in te duiken. Wat een kans heb ik gekregen. Door deze manier van gesprekken te leren voeren en van binnen uit leren vragen stellen, te luisteren en mijn waarneming te gebruiken om te coachen en nog beter te leren reflecteren op mijzelf en op dat wat ik zie en hoor dat de ander zegt. Vooral zonder mijn kunstenaars hoofd vol ideeën en oplossingen direct te geven aan iemand die daar misschien helemaal niet echt iets mee kan of wil, maar te luisteren en de ander vragen te stellen om bij zichzelf antwoorden te vinden.

Als toegepast kunstenaar, theaterontwerper en kunst en educatie ontwerper heb ik altijd al een dienende rol en ben ik altijd nieuwsgierig naar de ander. Wat hij of zij wil vertellen of laten zie en ik denk dat kunst en cultuur onderwijs een grote steun kan zijn in leren onderzoeken, waarnemen, vragen oproepen, antwoorden vinden, luisteren, bewonderen, filosoferen, ontdekken, brainstormen, problemen oplossen, technische vaardigheden ontwikkelen, samenwerken, persoonlijkheid ontwikkelen en een socialere leefomgeving creëren. Maar dit kan alleen als we terug gaan naar de basis en de essentie zoeken, welke waarden vind je belangrijk als school en als individuele leerkracht/ docent en welke manier past mij en zou ik verder kunnen ontwikkelen om de leerlingen en het onderwijs te verrijken. Wie of wat heb ik daarvoor nodig?

Voor mij persoonlijk is het leren voor Cultuur Coach een middel om samen met het onderwijs, cultuuraanbieders en overheid beter te leren kijken en benoemen hoe we nu het best Kunst en Cultuur op een productieve en voor de toekomst een vooral langdurige en duurzame manier zinvol kunnen vormgeven, zodat de mensen in het onderwijs en de overheid maar ook de cultuuraanbieders intrinsiek gemotiveerd zijn en blijven om een langdurig ontwikkeling te willen doormaken en om uiteindelijk levenswijze kinderen de school te zien verlaten.

Mocht je toevallig na dit te hebben gelezen in gesprek willen met mij dan hoor ik het graag.

Warme groet in deze kille januari maand,

Judith Abels

abelseiland@gmail.com
https://judithabels.nl/