Oog en zorg voor leerkrachten na corona - coachingsaanbod Jacqueline Braat

8 april 2020

Al enige tijd werken wij vanuit Plaza Cultura en CultuurBox samen met Jacqueline Braat. We kennen haar als trainer binnen de CultuurLoper van o.a. netwerkbijeenkomsten, de ICC -XL en de vernieuwde ICC basiscursus die afgelopen 5 maart is afgerond. En wij zijn enthousiast over Jacqueline d'r manier van werken. Open, duidelijk, scherp, creatief en met humor! Vandaar dat we onderstaand aanbod van haar, juist in deze tijd, graag met je delen. Voor vragen over onze ervaringen met Jacquline kun je contact met ons opnemen.
Groeten van Gerry, Dian, Heleen en Kristel 

 

Beste directie,

 

Leerkrachten werken zich momenteel uit de naad om lesmateriaal digitaal aan te leveren voor kinderen thuis. Tussendoor maken ze zich vaak ook druk of dat allemaal wel lukt met de kinderen en of de kinderen het goed af gaat thuis. Hoe langer de ouders met de kinderen thuis zitten, hoe meer spanningen dat voor de kinderen met zich meebrengt. Hoe komen de kinderen terug op school?

Deze aanpassing vraagt veel van leerkrachten die vaak ook zelf een gezin hebben en vanuit huis moeten werken. Ook hun leven is veranderd en vraagt om aanpassingen binnen het thuiswerken en er ondertussen ook zijn voor je kinderen op school en voor je gezin. Hoeveel ballen houden zij nu al wel niet hoog? Daarnaast is de ICT-vaardigheid niet bij iedereen zodanig op het juiste peil dat dit geen energie kost, om de taken die je gekregen hebt, goed uit te voeren.

Veel leerkrachten en hun omgeving maken zich druk over hoe de kinderen weer op school komen. Wat hebben ze mee gekregen van dit verhaal, wat heeft het met hen gedaan? Wat is het niveau van het kind als het terug komt, hoeveel niveaus heb ik straks in mijn groep? Ik maak me druk over de leerkrachten die dat, na deze ook voor hen heftige tijd, moeten gaan bolwerken. Fijn dat de scholen weer beginnen, dat ouders opgelucht zijn dat ze hun kroost weer naar school kunnen brengen en verlost zijn van de lesgevende taken. Maar waar is er oog voor de leerkracht die dat moet gaan doen? Wat moet hij/zij afsluiten om weer fris te kunnen starten aan deze enorme taak om de verloren lestijd in te halen, hoe dan ook.

Als creatief onderwijscoach ben ik, ook online, interactief met cursisten en coachings-klanten aan de slag gegaan om de dynamiek te ervaren. Lesvoorbereiding kost 2x zoveel tijd dan normaal. Lang naar een scherm kijken en goed observeren wat er aan de andere kant gebeurd kost ook enorm veel energie en kracht.

Ik zou schoolteams aanraden om, voordat de kinderen naar school komen, een moment met elkaar te hebben waarop er even tijd is om ruimte te geven aan wat er op je afkomt. Op welke wijze ga je daar mee om, hoe heb je de gehele periode ervaren en ben je die doorgekomen. Omdat je elkaar nu voornamelijk zakelijk spreekt is het fijn om dat in livecontact dan vorm te geven. Uiteraard zou ik dat als creatief coach vooral op een creatieve wijze vorm geven. Creatief in verbinding komen met elkaar in een uitermate ontspannen samenzijn. Niets hoogdravend maar wel in het kader van verwerking, bezinning en reflectie op de tijd die is geweest en gaat komen.

Daarnaast kan het verhelderend zijn om eens gezamenlijk te bespreken wat we van elkaar gaan verwachten, en wat mogen ouders verwachten en wat niet? Het helpt om daar een lijn in uit te zetten, een lijn die gedragen wordt door het team.

In een ontspannen, creatieve manier opnieuw de verbinding aan te gaan geeft rust in je school. Daarnaast een stukje dankbaarheid uitspreken dat iedereen zich zo ingezet heeft. Op deze wijze kan je ook ontdekken wie het zwaar hebben gehad, op wie moeten we even wat meer gaan letten? Wie moeten we nog even uit de wind houden, wie gaat buddy zijn van wie?  Met mooie creatieve inspirerende coachopdrachten zou ik dat graag vorm geven. Ik sta tot jullie beschikking om daar in een dag of een middag een mooie waardevolle bijeenkomst van te maken.

Er zijn diverse mogelijkheden voor invulling van een bezinningsmoment:

  • 1 dagdeel waarin je inzoomt op de leerkrachten
  • 1 dagdeel waarin je ingaat hoe ga ik verhalen ophalen bij kinderen op een speelse creatieve wijze over hoe zij de tijd hebben beleefd?
  • 1 dag waarop je echt de tijd geeft aan elkaar en met elkaar als team
  • 1 dag waarin je de twee dagdelen combineert

 

Groeten,

Jacqueline Braat
 

Arti-tof
info@arti-tof.nl 
06-22068380