Theaterlezen = samen voorlezen aan publiek!

9 november 2020

Bron: Theaterlezen.nl

Theaterlezen is een motiverende vorm van herhaald samenlezen. Twee lezers (of meer) nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen.

Theaterlezen is aantrekkelijk voor goede én zwakke lezers. De meerwaarde voor zwakke lezers is de kans op succeservaringen bij het theaterlezen. Theaterlezen is evidence based geschikt als leesinterventie, mits deskundig begeleid en ondersteund. Theaterlezen bevordert het 'vloeiend lezen' (lezen met begrip en intonatie) en het leesplezier.

Theaterlezen = samen voorlezen aan publiek!
Theaterlezen is niet hetzelfde als drama. Als je geoefend hebt, geef je een leesvoorstelling.
Je leest dus voor aan je publiek, je kunt het ook 'stemtheater' noemen.
Je leert de tekst niet uit je hoofd. Als je optreedt, heb je immers je boek in de hand!

Op www.theaterlezen.nl vind je informatie om zelf aan de slag te gaan met theaterlezen. Ook is er mogelijkheid voor scholing en het volgen van webinars.

Docent: Elseline Knuttel
Elseline Knuttel, initiatiefnemer en voormalig eigenaar van leesLETTERS en eigenaar Uitgeverij De Inktvis, behaalde in 2012 haar Master SEN taal-dyslexiespecialist. Zij studeerde af op een onderzoek naar de mogelijkheden van theaterlezen voor zwakke lezers.

Zij geeft workshops, presentaties en inspiratiesessies over theaterlezen voor onderwijsgevenden, logopedisten, bibliotheekconsulenten, remedial teachers en dyslexiespecialisten en voor ieder die op zoek is naar motiverende, effectieve leesvormen.