Obs de Bolster opent samen met Carola Mokveld een Wolfabriek

Op obs de Bolster heeft de onderbouw deze keer bij het Kunst In De School (KIDS) project gewerkt over WOL
Om te zien waar wol eigenlijk vandaan komt, brachten ze een bezoek aan de schaapskooi in Schijndel. De herder daar legde uit hoe het werkt met schapen en wol. De kinderen zagen hoe de afgeschoren wol eruit ziet en wat er mee moet gebeuren om de wol schoon en gekamd te krijgen. Ze leerden over wolvet, lanoline. De kinderen hielpen bij het kaarden van de wol. Ze bekeken een spinnenwiel en mochten het uitproberen. 

Daarna werd op school de wolfabriek opgebouwd. Kunstenares Carola Mokveld ging met de kinderen aan het werk in de fabriek. Bij het binnengaan van de wolfabriek werd met de kinderen de kennis die ze habben opgedaan bij de Schaapskooi nog eens bekeken. De kinderen wisten nog erg goed wat er gebeurd is en konden termen als 'kaarden,' 'krimpen', 'spinnen' en 'vilten' goed benoemen. De kinderen ervaarden dat werken met wol veel geduld vraagt. Door daar zich van te voren van bewust te zijn, dit werd besproken, bedachten ze over zichzelf of ze 'geduld' hebben en dat ze dat ook kunnen leren. De kinderen ervaarden wat het werken met wol betekent en waarom de wol aan elkaar hecht door wrijven en toevoegen van zeep. Ze leerden samenwerken om vanuit persoonlijke lapjes samen één groot groepswerk te maken. Ze hielpen elkaar bij het omwikkelen van de kastansjes op het schoolplein en het doorweven van stukken van het schoolhek.
Ook maakten alle kinderen een echte toversteen van vilt. Binnenkort wordt van de werken een expositie gemaakt die zal worden geopend met een echte vernissage!

Gezien vanuit de culturele competenties en gedragsindicatoren komt vanuit het reflecterend vermogen aanbod:

  • Terugkijken naar de ervaringen en het geleerde bij de Schaapskooi

Vanuit het creërend vermogen:

  • Kan verwoorden wat er gaat gebeuren in de wolfabriek
  • Voert de diverse technieken uit naar aanleiding van de uitleg, met eigen inzicht voor kleurcombinaties, keuze
  • Past daarmee de opgedane kennis toe
  • Zoekt mee naar oplossingen (als de wol niet vast blijft zitten, als de lappen op zijn)

Vanuit het onderzoekend vermogen:

  • Gebruikt actief zijn zintuigen, met name de tastzintuigen. wat is hard o zacht wrijven, hoe kan ik balletjes rollen
  • Experimenteert met de verschillende technieken die in dat dagdeel aangereikt worden: weven, vilten, wikkelen, draaien

Tekst en foto's: Cynthia, Carola en Kristel
Artikel Brabants Dagblad: klik hier.