NPO update mei 2023 - scholen Sint-Michielsgestel

16 mei 2023

Na het wegvallen van de CMK middelen in Sint-Michielsgestel (per januari 2021) hebben de beide schoolbesturen, te weten Cadans Primair en STROOMM, de handen ineens geslagen en ervoor gekozen om het vervallen CMK budget vanuit de NPO middelen in te leggen zodat er voor 2022 toch extra budget is om in te zetten voor cultuureducatie. De scholen mogen dit NPO budget op dezelfde wijze besteden als de voormalige CMK middelen, namelijk aan culturele activiteiten voortkomend uit de benoemde cultuurambities van de school, deskundigheidsbevordering voor leerkrachten, structurele samenwerking met de culturele omgeving of kansenlijkheid.

Hieronder een update van hoe deze middelen op het moment worden ingezet:

  • In het kader van 'deskundigheidsbevordering', een van de CMK doelen, zijn de ICC'ers in januari ondergedompeld in de scholing van Lobke en Marcelle van IDKR8 over cultuuronderwijs in relatie tot maatschappelijke thema's. Een impressie vind je hier.
  • In maart hebben de groepen 1-2 van de St. Lambertus school uit Gemonde Kasteel Heeswijk bezocht.
  • Binnen het beleidsplan Cultuur op bs De Wegwijzer staat dit schooljaar dans en drama centraal. Talentmomenten waar 'kennismaking met' en onderzoeken, presenteren, en ontwerpen aandacht krijgen. Het aanbod is procesgericht, dus binnen de workshops is er ruimte is voor zowel onderzoeken, creëren als reflecteren. Onder begeleiding van dansdocent Marie-Claire van SNENS gingen de groepen 1 tm 4, drie maandagen op rij, binnen het thema Lente lekker "los". Bewegingen en emoties uiten, vanuit onderwerpen die raken met de Lente. 
  • Vooraafgaand aan de Koningspelen heeft dansdocente Trees Maurix in april volksdanslessen verzorgd aan de kinderen van bs Roald Dahl.
  • Ieder jaar werkt bs de Touwladder met een kunstenaar, dit jaar hebben zij gekozen voor Jeroen Boersma, boomkunstenaar. Op 17 mei gaf hij een demonstratie waarbij alle kinderen van de gehele school aanwezig waren. Daarna ging de kunstenaar aan de slag om een beeld voor de school te maken wat geplaatst gaat worden in de binnentuin. Het beeld komt vanuit het sprookje: Mare en de waterengel. Dat sprookje is gemaakt door een leerkracht van school en wordt elk jaar gebruikt tijdens het openen van het schooljaar. Ook is heel de speelomgeving van de Touwladder gekoppeld aan dit sprookje. 
  • Leerlingen van de Parel hebben een bezoek gebracht aan de Ontdekfabriek in Eindhoven.
  • Groep 5-6 van de Theresiaschool is met Ellen Willink bezig geweest met 'duurzame kleding' passend bij BLINK thema 'klimaatkenners. Een impressie vind je hier.
  • Meneer Ton (directeur) van de Theresiaschool neemt afscheid en wilde dit, voor de kinderen, graag vormgeven door een cultuurweek te organiseren. De groepen 1-2 genieten van een voorstelling van de Dames van Drames, de groepen 3-4 mogen gaan genieten van verhalenverteller Adrie Gloudemans, de groepen 5 maken eigen stickers met Joep van Gassel, de groepen 6 en 8 gaan aan de slag met beeldend docent Cindy de Graaff en de groepen 7 krijgen een workshop filmen met je mobiel van Freek Commandeur van Hollywood in de klas.
  • Op obs de Bolster is het afgelopen jaar weer veel aandacht geweest voor kunst- en cultuuronderwijs. Het jaarlijkse kunstproject KIDS (kunst in de school) voor de onderbouw “Blauwdruk”met Carola Mokveld, de midden bouw heeft geschilderd met bister 9 uit walnotenschil met Eva de Man en de bovenbouw heeft geschilderd met zelf gemaakte inkt. De kinderen van groep 3 bezochten het Feest van de Hertog in Het noord Brabantsmuseum en de kleuters deden een museumles over kriebelbeestjes. De kleuters hadden een poppenvoorstelling van de Dames van Drames. Groep 8 bezocht ook nog het Rijksmuseum en groep 4 de Kilsdonkse molen in Heeswijk Dinther. Kortom een vol program!
    We hebben de cultuurstrippenkaart geïntroduceerd waarop de kinderen tijdens hun basisschool loopbaan hun “Cultuurreis” kunnen vastleggen. We hadden twee stagiaires die zich verdiepten in de functie van Interne Cultuur Coördinator (ICC'er) die voor ons onderzoek hebben gedaan naar de invulling van deze strippenkaart.

Kunnen wij je ergens mee helpen? Wij denken graag met je mee!

Hartelijke groeten van Heleen, Laurie en Kristel