Broer

Doelgroep
Groep 5, Groep 6, Groep 7
Tijdsinvestering
60 minuten
Genre
Muziek
Kosten
op aanvraag
AANBIEDER
philharmonie zuid nederland

philharmonie zuidnederland

Adeline van Campen
adeline.vancampen@philharmoniezuidnederland.nl
tel. 088 16 60 726

Opstaan om de Welkomst Yell te doen, een swingende bodypercussie uit te voeren, te dansen en te zingen. Stilzitten gaat niet, je mo├ęt wel meedoen bij de muzikale voorstelling BROER. Een voorstelling over de tweelingbroers Ketim en Raban die door hun hartenklop eeuwig met elkaar verbonden lijken, maar tegelijkertijd van elkaar verschillen als dag en nacht. Zeker als ze ruzie hebben. Ketim noemt Raban een sufferd, Raban vindt Ketim juist slim en geslepen. De een wil vergeven, de ander weet van geen wijken. Worden ze uiteindelijk toch nog beste broers? Gaan ze hun gezamenlijke hartenklop weer voelen?

De leerlingen in de zaal moeten hun beste muzikale beentje voorzetten om de broers weer bij elkaar te krijgen. Met de korte video-instructies van Ketim is dat gemakkelijk voor te bereiden. De thematiek vormt aanleiding tot een gesprek over ruzie krijgen en weer goedmaken, over karaktereigenschappen en over het herkennen van emoties bij de ander.

Voorbereiding op school met het digitale lesmateriaal
Meedoen is plezierig en vooral leuk als je het goed kan! Dat is op school gemakkelijk voor te bereiden met het toegankelijke digitale lesmateriaal. De leerlingen zijn de artiesten van het concert. In feite zijn de lessen die ze volgen repetities, zoals de musici die ook hebben voorafgaand aan een concert. De participatie tijdens het concert bestaat uit vijf liedjes, waarvan de laatste in canon wordt gezongen. Bij de Yell horen bewegingen en mag vrij gedanst worden en bij het Feestlied hoort bodypercussie. Daarnaast maken de leerlingen tijdens het concert soundscapes, dat wil zeggen bewegingen of geluiden om het verhaal te ondersteunen, bijvoorbeeld met de Windwave, het Inzingen en de Hartenklop.

TIP! Zonder voorbereiding in de klas kan je niet meedoen. Zoek voor de actieve voorbereiding van je leerlingen samenwerking met de plaatselijke muziekschool of muziekvereniging. We denken graag met je mee!

Waarom zou je BROER aanbieden aan je leerlingen?

Kinderen doen muzikaal actief mee met een echt orkest: ze gaan samen muziek maken en passen hun geleerde muzikale vaardigheden toe.

Meedoen vergroot het gevoel van trots zijn op jezelf. De kinderen zijn artiest, ze zijn medespelers van de acteurs in de voorstelling ook al staan ze niet op het podium! De saamhorigheid in de groep wordt gestimuleerd: samen kunnen wij het! Plezier ervaren in samen muziek maken met je klasgenoten.

De voorbereiding geeft kinderen de mogelijkheid om hun muzikale talent te onderzoeken. Wat ligt me het beste: bodypercussie, zingen, bewegen op muziek?

Het verhaal past bij het SEO thema conflicten. De kinderen zitten met een belangrijk doel in de voorstelling. Zij moeten de acteur helpen om een superfeest te organiseren voor zijn broer met wie hij al lang geen contact meer heeft. Dat het feest een succes wordt is belangrijk, er hangt zo veel van af. De voorstelling is een mooie aanleiding voor een goed gesprek in de klas over ruzie maken en weer goed maken, karaktereigenschappen, emoties voelen en herkennen bij de ander.