Feest! in de Abdij

Doelgroep
Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Tijdsinvestering
90 minuten, iedere schooldag te boeken tussen 9:00 en 10:30
Genre
Beeldend, Cultureel erfgoed
Kosten
2,50 euro per leerling
AANBIEDER

Museum Krona

museumkrona.nl

In deze omgeving vinden we in ieder dorp wel een kerk en in sommige dorpen ook een moskee of synagoge. Maar hoe zien deze er eigenlijk van binnen uit en wat gebeurt er allemaal? In ‘Feest! In de abdij’ volgen de leerlingen drie kinderen in de voorbereidingen van religieuze feesten en leren ze over de verschillen en overeenkomsten van drie religies: Jodendom, Islam en het Christendom.

Museum Krona heeft zelf een geschiedenis met religie. Het museum is gevestigd in een bewoonde abdij, waarin de zusters een totaal verschillend leven leiden ten opzichte van de leerlingen. Onze museumdocenten leren de kinderen over wat een klooster voor plek is en hoe de zusters leven. Daarnaast maken ze een eigen mini-tentoonstelling over drie religieuze feesten. Ze moeten op onderzoek uitgaan, museumdocenten bevragen en echte collectiestukken verzamelen. Wie maakt er de mooiste tentoonstelling?

Het project ‘Feest! in de abdij’ sluit aan bij de themagebieden Kunstzinnige Oriëntatie en Oriëntatie op Jezelf en op de Wereld. Het project sluit aan bij kerndoelen 37, 38, 47, 51, 52, 54, 55 en 56.

Voor dit project zijn er geen begeleidende ouders nodig. Wel zijn ze altijd welkom om mee te komen.

‘Feest! In de abdij’ is onderdeel van ‘Feest! Weet wat je viert’. Een initiatief van Museum Catharijneconvent.

Periode: 01-03-22 tot en met 01-08-2022
Max. aantal deelnemers: 32 leerlingen

Corona-maatregelen

Museum Krona zal ten alle tijden de richtlijnen van de Rijksoverheid, het RIVM en de Museumvereniging blijven volgen. Alle projecten zijn zo ingedeeld dat de klas in kleinere groepjes wordt ingedeeld en er overal een goede afstand in acht kan worden genomen. Mochten er wijzigingen plaatsvinden die invloed zouden kunnen hebben op de boekingen van dit project dan wordt dit altijd met de scholen gecommuniceerd.