Expeditie Birgittinessen

Doelgroep
Groep 7, Groep 8
Tijdsinvestering
1,5 uur minimaal
Genre
Cultureel erfgoed
AANBIEDER
museum krona

Museum Krona

www.museumkrona.nl
Veghelsedijk 25 te Uden

Aan de rand van Uden staat een echt bewoond klooster. Je kunt het vanaf de weg bijna niet zien door de metershoge, oude muur die er omheen gebouwd is. Er hangt een sprookjesachtige, mysterieuze sfeer. Het is het (t)huis van de zusters Birgittinessen. Lang niet alles weten we van hen. Ze hebben er voor gekozen om in de anonimiteit te leven. Wat we wel weten, is dat ze ieder dag bidden, mediteren en werken.

Het leven van de Birgittinessen lijkt daarmee heel anders dan dat van ons. Nou ja, het lijkt wel een soort vrijwillige quarantaine. Afgesloten van de buitenwereld. Tegenwoordig hebben we er allemaal wel een beeld bij, na de uitbraak van het coronavirus. Alleen gaat het niet over 5 dagen in afzondering leven, maar je hele leven. Kun jij je voorstellen wat iemand beweegt om in een klooster te gaan? Wat moesten de zusters hiervoor doen? En hoe vrijwillig was of is dat eigenlijk? 

In de expeditie worden leerlingen meegenomen in een wereld die de meesten van hen niet kennen. In groepen buigen ze zich met een mobiele telefoon of tablet over mysterieuze en cryptische opdrachten met allerlei digitale en fysieke elementen. Hierbij ontdekken ze alle plekken in het klooster waar de sporen uit het verleden nog duidelijk aanwezig zijn: de kloostergangen, de cellen, oude manuscripten, beelden van de Meester van Koudewater en de kruidentuin. Leerlingen krijgen inzicht in de motieven van de zusters om in het klooster te gaan, hoe dit leven eruit ziet en wat de waarde van vrijheid van meningsuiting en religie is. Voor de zusters, maar vooral ook voor henzelf.

Het museum zal zorgen voor een basisvoorraad telefoons/iPads waarmee de leerlingen kunnen werken. Daarnaast zal het museum de app ontwikkelen, de game ontwikkelen en een façade opbouwen zodat de leerlingen niet in de gaten hebben dat ze een spel aan het spelen zijn!

Een week voor het lesbezoek krijgt de docent een korte voorbereidende les toegestuurd. Hierin wordt bij de leerling eens gevraagd wat ze al weten over de Birgittinessen in Uden. Wat is een klooster, hoe leven de mensen daar en waarom zou je er gaan wonen zijn kernvragen die besproken dienen te worden. Deze voorbereiding is van belang om leerlingen alvast bewust te laten worden over het bestaan van de zusters en ze nieuwsgierig te maken naar hun achtergrond. Door deze voorbereiding is er meer tijd beschikbaar voor het uitvoeren van de opdracht. 

Na afloop: De docent krijgt nog enkele vragen toegestuurd die hij/zij kan gebruiken in de les om terug te blikken op het museumbezoek. Deze vragen zijn er vooral op gericht de leerlingen te prikkelen en te bevragen naar hun eigen identiteit en wat zij belangrijk vinden in het leven. De leerlingen kunnen hierbij hun kennis en ervaringen gebruiken die ze tijdens het museumbezoek hebben opgedaan.